tisdag 2 mars 2010

Nederländerna, La tour Eiffel och ett brev från Sverige


1. Brev från Sverige 2. Present från Holland 3. Obligatorisk vy 4. Close up 5. Jag som Gustaf Eiffel 6. En orkester spelade samma låt om och om igen 7. Te på café 8. Carambars 9. Sophie & Anna på Il Pinoccio

I torsdags kom det ett paket från Sverige. Det var pappa som hade skickat oss nödvändigheter i form av Nöt-creme och Läkerol. I fredags träffade vi vår kusin Anaïs (och syster Amélie förstås) som var i stan för att arbeta med sin avhandling. I lördags kom Anne-Mat hit från Amsterdam. Hon hade med sig fina, små presenter, bl.a. ett par träskor i porslin som Sophie fick. Vi gjorde oss snabbt i ordning för att sedan bege oss mot Eiffeltornet. Det var varmt när vi gick hemifrån men hann bli grått och trist när vi väl kommit upp så jag besparar er gråa bilder över Montmartre. Efteråt var vi frusna och värmde oss därför med thé och varm choklad på ett café. Middagen åt vi på en italienare nära oss, därefter åkte jag och Anna vidare till en mysig bar i Marais medan Sophie, som kände sig sjuk, åkte hem för att vila. Jag och Anna glömde bort tiden och vips var klockan två och tunnelbanan hade slutat gå sedan en timme. Det är nog en av de negativa sakerna med Paris. Tunnelbanan fungerar alltid klockrent men den slutar gå tidigt även under helgerna. Hursomhelst. I samma veva som vi skulle bege oss hemåt började det ösregna. Vi satte oss på ett café för att vänta ut regnet men det hjälpte föga så vi bestämde oss för att gå de sju tunnebanestationerna som återstod hem, i spöregn. Väl hemma, 45 minuter senare, dyngsura och trötta, stupade vi i säng. Jag vaknade fem timmar senare av en kraftig storm och möttes en kort stund senare av nyheten att ett 30-tal människor dött i södra Frankrike till följd av det kraftiga ovädret.

Ursäkta de något röda bilderna men jag försöker lära mig nya inställningar på kameran, auto-knappen är inte längre något alternativ och jag vill inte använda blixt.

1 kommentar:

  1. Synd bara att det andra paketet inte kom fram.Ah...La poste!

    SvaraRadera