lördag 13 mars 2010

Min lördag


Jag åkte planlöst till vänstra sidan av floden Seine (rive gauche), det är lite så man orienterar sig i Paris, tillsammans med arrondissementen som löper som en snäcka runt staden. Nåväl. Där kunde man vid en av tunnelbanestationerna vila fötterna i någon av de åtta Ektorp-sofforna från IKEA. Inga konstigheter.


Första stoppet gjorde jag på 5 rue de Verneuil.


Där bodde den här mannen när det begav sig.


Sångaren och provokatören Serge Gainsbourg levde under en tid tillsammans med brittiska Jane Birkin och de spelade in låten "Je t´aime... moi non plus". Serge, eller Lucien som han egentligen hette, dog 1991 och tycks minst sagt ha gjort avtryck, inte minst av klottret på fasaden till hans bostad att döma. Han ligger begravd ett stenkast från lokalerna där jag har mina lektioner och jag strosade runt på kyrkogården i Montparnasse förra veckan.


Därefter var jag stelfrusen (våren har ännu inte riktigt kommit till Paris) och bestämde mig för att värma fingrarna någonstans. Valet föll på närbelägna Musée d´Orsay, ett museum som inrymmer en massa impressionistisk konst (ca. mitten-slutet av 1800-talet).


Musée d´Orsay var från början en stor järnvägsstation. Det finns tydliga spår efter denna tid, både inne i byggnaden och utanpå.


Tyvärr fick man inte ta några bilder, det var synd. Flera av van Goghs tavlor hänger i museet, bl.a. den här, Portrait of an artist, tillsammans med verk av Toulouse-Lautrec, Gaugin, Monet, Cezanne, Degas och Renoir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar