fredag 5 februari 2010

Le Marais



1. Marais-kvarteren 2. Dyrt 3. Petits macarons 4. Second hand på Free ´p´star 5. Fynd i rosa påse. 5. Götta 6. Sen hade vi ont i fötterna och åkte "hem" till vår gata, Rue du capitaine marchal 7. Lilla lyan

Idag har vi mest promenerat runt, främst i Le Marais, där det en gång i tiden varit sumpmarker (vilket namnet berättar), ätit lunch ute och njutit av att Paris visat upp sig från sin bästa sida. Närmare + 15 grader och strålande sol värmde gott. När fötterna värkte och vi bestämdes oss för att bege oss hem var klockan redan halv sex så vi åkte hem och gjorde mat. 

Måste tillägga att jag är så glad att vi hittade den här lägenheten. Den spräckte hål på de fördomar och tidigare erfarenheter jag har av lägenheter i Paris. Den är varm, relativt fräsch, saknar kackerlackor och heltäckningsmattor anno 1967. Det kommer varmt vatten ur kranen när man duschar och det går att sova riktigt gott om nätterna eftersom lägenheten vätter mot en bakgård. Dessutom kan vi lägga energi på andra saker än att leta lägenheter veckan innan skolstarten vilket känns enormt skönt. Efter ett halvår i Sydney vet jag att den tar på krafterna. Tack Henke för tipset!

I morgon ska vi upp relativt tidigt för att ge oss an loppmarknaderna i Saint Ouen i norra Paris. Jag misstänker att det kommer ta lite på krafterna så nu ska jag ladda med några timmars sömn. 22.00 i morgon kväll landar pappa och sover här en natt innan vi tar tåget söderut. Hoppas ni inte snöar in därhemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar