onsdag 17 februari 2010

Mercredi

Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg här om allt mellan himmel och jord, men jag orkar inte. Jag satt och planerade hela blogginlägget i huvudet på tunnelbanan på väg hem från skolan. Jag åkte till och med två stationer för långt för den sakens skull. Var tvungen att hoppa av, byta linje och vända. Fucking ey. Jag som var så kissnödig, fick vänta med att gå på toa ytterligare en halvtimme.

I torsdags började som sagt skolan och jag går den praktiska kursen kl. 10-12, 5 dagar i veckan. Shandra går kl. 12-14 och hamnade i en annan grupp än jag, men det kan hon berätta själv. Jag hamnade i debutantgruppen, vilket innebär lägsta gruppen, men det gör inte så mycket. Vi tragglar er-verb, le/la/les, de la/du/des, à la/au/aux dagarna långa och trots att jag gjort det tusen gånger förut så är allting så nytt och jobbigt att jag typ börjar grina varje gång jag pratar med någon av er från Sverige eller läser något ni skrivit. Men äh, jag får det nog att värka värre än det är. Jag är här och jag gillar det, egentligen. Det är lite smått fantastiskt att man kan gå in i klassrummet, sätta sig och förstå i stort sett allt läraren säger. På ett annat språk som man inte läst på 4 år.

Jag är sjukt trött. Var tvungen att kliva upp en timme tidigare än vanligt (och la mig dessutom en timme senare än vanligt, bah..) för att göra fonetiktest, vilket visade sig inte ens vara ett test, utan jag fick bara ett kort med fonetiktiderna. Varannan vecka har jag fonetiklektioner, kl. 12.30 - 13.30, måndag till fredag, och varje måndag kl. 12-14 och fredag 13-14 har jag föreläsningar om fransk kultur. Så himla fint att alla tider krockar och att alla kurser läses på olika ställen. Men jag ska inte klaga! Jag ser faktiskt Notre Dame från klassrumsfönstret, lärarinnan är snäll och jag hamnade i samma klass som en svensk modell och "journalist", som hon själv kallade sig (läs: bloggerska).

Hm. Nu blev det ju det här inlägget rätt långt ändå, men det blev som vanligt inte som jag hade tänkt mig, men vad gör väl det. Nu ska jag gå och dö lite i soffan framför en film innan jag sticker in tills stadskärnan för en semmelfika med Shandra och för att handla skor. Inte så dumt.

Ja, justja, jag har fått tusen munsår, så om nån har lust att donera ett paket munsårsplåster, eller två (eller varför inte lite lakrits?), så är adressen hit:

28, Rue du Capitaine Marchal
75020 PARIS

Puss från regniga Paris.

1 kommentar:

  1. Haha, oh no! Inte gråta när du har så mycket spännande att göra. Jag antecknade adressen... så får vi se om brevbäraren kommmer med någonting roligt :)

    SvaraRadera